تولید نفت اوپک کاهش یافت

نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در ژانویه، تحت تاثیر کاهش تولید داوطلبانه جدید چند عضو این گروه و مختل شدن تولید لیبی بر اثر ناآرامی‌های داخلی، بزرگترین کاهش ماهانه را از ژوئیه به ثبت رساند.

پول و تجارت : یافته های نظرسنجی ماهانه رویترز نشان داد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ژانویه، ۲۶.۳۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۴۱۰ هزار بشکه در روز نسبت به دسامبر کاهش داشت. آمار تولید دسامبر شامل تولید آنگولا که اوپک را ترک کرده است، نبود.

کاهش اخیر تولید، نشان دهنده کاهش بیشتر سهم بازار اوپک است که در اواخر سال ۲۰۲۲ به منظور حمایت از بازار و مقابله با افزایش تولید کشورهای غیراوپک مانند برزیل و آمریکا، محدودیت عرضه را آغاز کرد.

بزرگترین کاهش تولید در میان اعضای اوپک در ژانویه مربوط به لیبی بود که از مشارکت در کاهش تولید این گروه معاف است. وقوع ناآرامی‌ها، باعث تعطیلی میدان نفتی شراره شد که یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی این کشور است.

برخی از اعضای اوپک در دو دور، یکی در آوریل سال ۲۰۲۳ و دیگری در نوامبر سال ۲۰۲۳، برای کاهش داوطلبانه تولید نفت، متعهد شدند و عربستان سعودی یک کاهش داوطلبانه اضافی انجام داد. این نظرسنجی نشان داد تولید در ژانویه، ۲۱۴ هزار بشکه در روز بالاتر از هدف اوپک بود که عمدتا به دلیل تولید بالاتر نفت در عراق، نیجریه و گابن بود.

بر اساس این نظرسنجی، عراق و کویت هر کدام تحت دور جدید کاهش داوطلبانه، تولید را ۱۴۰ هزار بشکه در روز کاهش دادند اما تولید عراق، ۱۴۱ هزار بشکه در روز بالاتر از هدف اعلام شده این کشور برای سه ماهه اول امسال باقی مانده است.

این نظرسنجی نشان داد کاهش قابل توجه بعدی مربوط به ایران بود که از مشارکت در کاهش تولید اوپک معاف است. تولید ایران پس از ثبت یکی از بزرگترین افزایش تولیدهای اوپک در سال ۲۰۲۳ با وجود تحریم‌های آمریکا، همچنان نزدیک به بالاترین رکورد خود در ۵ سال اخیر مانده که در نوامبر به آن رسیده است.

الجزایر، تولیدش را ۴۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و بخش عمده کاهش تولید داوطلبانه خود را اجرا کرد. در میان کشورهایی که تولید بالاتری داشتند، تولید عربستان به میزان ۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت اما تولید این کشور نزدیک به هدف حدود ۹ میلیون بشکه در روز ماند. عربستان سعودی کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز را در سه ماهه اول به عنوان بخشی از توافق نوامبر اوپک پلاس، تمدید کرد.

این بررسی نشان داد که نیجریه تولید خود را به میزان ۴۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است. بخشی از این تولید در پالایشگاه جدید دانگوت پالایش شد و صادرات تا حد زیادی ثابت مانده است. تولید این کشور ۴۰ هزار بشکه در روز بالاتر از هدف سال ۲۰۲۴ این کشور بود.

نظرسنجی رویترز با هدف رصد عرضه به بازار نفت انجام می‌شود و بر اساس داده‌های فراهم شده توسط منابع خارجی، داده‌های رفینیتیو آیکان، اطلاعات شرکت‌های رصدکننده صادرات نفت شامل کپلر و پترولجستیک و اطلاعات ارائه شده توسط منابع شرکت‌های نفت، اوپک و مشاوران تهیه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *