قیمت واقعی دلار چقدر است؟

قیمت واقعی دلار چقدر است؟

پول و تجارت: قیمت دلار روز چهارشنبه با افزایش ۲۰۰ تومانی از نیمه کانال ۵۰ هزار تومانی فراتر رفت. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، سیاست تثبیت این اسکناس تا انتخابات مجلس پابرجاست اما دوام طولانی نخواهد داشت.

قیمت دلار روز چهارشنبه با رشد ۲۰۰ تومانی روند افزایشی داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. این افزایش محدود،‌ بیشترین رشد قیمت در هفته جاری به حساب می‌آید.

با وجود اینکه دلار ماه‌هاست تحت تاثیر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی با هدف مهار تورم فریز شده، اما کارشناسان اقتصادی معتقدند این فنر فشرده که مورد قبول نهاد پولی کشور نیست، جایی رها می‌شود.

در پنجمین روز هفته، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیات دولت به موضوع مهار رشد افسارگسیخته نقدینگی اشاره کرد و رقم رشد نقدینگی جدیدی را بیان کرد که مناقشه برانگیز بود. او تاکید کرد: متاسفانه در کشور ما هم به دلیل کم‌انضباطی‌های پولی و مالی که در گذشته وجود داشته است، با رشد افسار گسیخته نقدینگی مواجه شدیم.

به گفته خاندوزی، این عدد از ۳۹ در سال 1400 به 31 در سال 1401 و 26 در 9 ماهه اول سال 1402 در جهت انضباط بخشی کاهش پیدا کرده است. اگر سخن خاندوزی را مبنای رشد 9 ماهه نخست نقدینگی در امسال (پایان آذر ماه نسبت به ابتدای سال) قرار دهیم، حجم نقدینگی در پایان آذر ماه برابر با 7 هزار و 985 همت خواهد بود. بر همین اساس رشد نقطه‌به‌نقطه این متغیر تورم ساز در پایان آذر ماه عدد 35.2 درصدی را نشان می‌دهد؛ این در حالیست که رشد نقطه به نقطه نقدینگی در پایان آبان ماه 26.2 درصد بوده است.

مهار تورم با بهای رشد افسارگسیخته نقدینگی

با این وجود محمدرضا فرزین در شصت و سومین اجلاس سالانه مجمع عمومی و فوق‌العاده بانک مرکزی تاکید کرد: سیاست‌های جدید بانک مرکزی با محورهای کنترل و مدیریت رشد نقدینگی با هدف مهار تورم، تنظیم‌گری و مدیریت بازار ارز، تقویت نظارت و اصلاح نظام بانکی، تقویت حکمرانی ریال و تقویت دیپلماسی ارزی و پولی و مدیریت انتظارات تورمی و افزایش اعتماد مردم و فعالان اقتصادی به آینده اقتصاد ایران است.

در همین راستا کارشناسان اقتصادی ارزش ذاتی دلار را که در ماه گذشته بازه ۶۰ تا ۶۱ هزار تومان بود را با یک پله صعود یعنی محدوده قیمتی ۶۲ هزار تومان در نظر می‌گیرند. به اعتقاد آنها اگر قیمت را در میانه کانال ۵۰ هزار تومان در نظر بگیریم و فاصله آن را با ارزش ذاتی محاسبه کنیم به گپ ۲۰ درصد و حباب منفی می‌رسیم که معمولا دلار این فاصله را قبول نمی‌کند.

پیش بینی قیمت دلار در هفته سوم دی‌ماه

به نظر می‌رسد برای هفته آینده، دلار در کانال ۵۱ تا ۵۲ هزار تومان قابل پیش‌بینی است. باید در نظر بگیریم علی‌رغم تلاش بازارساز معمولا در بهمن دست سیاست‌گذار برای مداخله در بازار بسته است. بنابراین تا پایان سال، انتظار حرکت دلار به سمت بالای کریدور ۵۰ هزار تومان وجود دارد. با این وجود تلاش سیاست‌گذار، کنترل و تثبیت قیمت دلار تا انتخابات پیش رو است.

تحلیلگران اقتصادی می‌گویند اگر در بحث سیاست خارجی خبرهای مثبتی نشنویم، تا انتهای سال بعید است که دولت بتواند قیمت دلار را ثابت نگه‌ دارد و سیاست تثبیت قیمت دلار ادامه‌دار باشد.

افزایش قیمت دلار در بازارهای مجاور

گفتنی است روز چهارشنبه قیمت دلار در بازارها همسایه روند صعودی داشت. دلار هرات با رشد ۱۳۰ تومانی به کانال ۵۰ هزار تومانی ورود کرد و با قیمت ۵۰ هزار و ۳۰ تومانی معامله شد. دلار سلیمانیه با قیمت ۵۰ هزار و ۶۲۰ تومان معامله شد و رشد ۱۰۰ تومانی داشت. درهم امارات با ۵۰ تومان افزایش روی قیمت ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومانی ایستاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *